Een burn-out krijg je als je jezelf een langere periode hebt overbelast oftewel tekort hebt gedaan. De uitputting van lichaam en geest zijn aansluitend doorgegaan waardoor je als mens zijnde weinig bent opgeladen. Het is belangrijk om het herstel plaats te laten vinden. Wanneer iemand dat niet heeft gedaan, met wat voor reden dan ook, krijgt hij/ zij op den duur last van burn-out klachten.

De lichamelijke en psychische klachten bij een burn-out zijn;

  • vermoeidheid
  • slapeloosheid
  • lichamelijke pijnen
  • verteringsproblemen en slechte eetlust
  • vatbaarder voor ziektes
  • uitputting en een opgebrand gevoel
  • laag zelfbeeld
  • irritatie
  • concentratieproblemen

Het lichaam en je geest hebben de nodige rust, oftewel herstel, nodig om verder te kunnen en normaal te blijven functioneren. Indien die periodes van herstel wegvalt, kom je niet af van je vermoeidheid en andere klachten. Burn-out coaching is bedoeld om jou daarbij te helpen.

Het doel van burn-out coaching is jou te helpen bij het maken van de stap tot herstel. Samen met de burn-out coach ga je kijken hoe je het dagelijks leven opnieuw aangenamer kunt laten voelen. Het einddoel is, indien jij dat wenst, het oude niveau van jouw dagelijks leven te verkrijgen. In stappen wordt er gegaan naar dat doel. De burn-out coach leert en motiveert jou om dagelijks meer energie gevende activiteiten te gaan doen.

Het vraagt om tijd en geduld, maar er is wilskracht. Als je aan de bel hebt getrokken wil je dus weer genieten in het leven. Je wilt van je oververmoeidheid af en de bijkomende klachten. Je wilt weer levensenergie voelen. De burn-out coach luistert aandachtig naar jou om te achterhalen hoe je dat kunt realiseren. Je staat er ook niet alleen voor, want de burn-out coach is er ook voor je bij tegenslag.

De burn-out coach ondersteunt jou om op je oude niveau te komen. Dat doet de burn-out coach door;

  • naar je te luisteren
  • je vragen te stellen
  • je inzichten te geven
  • te stimuleren om in actie te komen
  • je te blijven stimuleren
  • je te complimenteren
  • je te helpen bij terugval

Het herstel gebeurd op jouw tempo. De burn-out coach observeert en kijkt wat jij nodig hebt en speelt daarop in.